Už majú toho plné zuby. Taxikári na Slovensku vyzývajú na zásadné zmeny v regulácii taxislužby. Podľa nich súčasný stav trhu ohrozuje kvalitu služieb a bezpečnosť cestujúcich.
Navrhujú zavedenie striktnejších pravidiel pre vydávanie koncesií, zvýšenie požiadaviek na vodičov a obmedzenie pôsobnosti koncesií na konkrétne regióny.
Hlavné požiadavky taxikárov
- Obmedzenie počtu koncesií: Počet vydaných koncesií by mal byť úmerný počtu obyvateľov v danom meste. Napríklad v meste so 100 000 obyvateľmi by sa malo vydávať maximálne 100 koncesií ročne.
- Zvýšené nároky na vodičov: Vodiči taxislužby BOLT, a to najmä Ukrajinci by mali spĺňať prísnejšie kritériá, ako je pravidelné psychologické vyšetrenie, zdravotná prehliadka a odborná spôsobilosť.
- Obnova skúšok na kartu vozidla taxislužby: Zavedenie povinných skúšok by malo zabrániť tomu, aby sa k povolaniu taxikára dostali osoby bez potrebnej kvalifikácie.
- Obmedzenie pôsobnosti koncesií: Koncesia vydaná v jednom kraji by mala platiť len v tomto kraji. Tým by sa zabránilo nelegálnej činnosti taxikárov z iných regiónov.
- Zvýšenie bezpečnosti: Vozidlá taxislužby by mali byť pravidelne technicky prehliadané a vybavené všetkými potrebnými bezpečnostnými prvkami.
- Boj proti nelegálnej činnosti: Zintenzívniť boj proti nelegálnej taxislužbe, najmä voči vodičom z iných štátov, ktorí nemajú platnú slovenskú koncesiu.
Dôvody pre zmenu
Taxikári zdôvodňujú svoje požiadavky snahou o zlepšenie kvality služieb, zvýšenie bezpečnosti cestujúcich a ochranu svojich legitímnych záujmov. Podľa nich súčasný stav trhu umožňuje nekalé praktiky, ako je konkurencia, nelegálna činnosť a ohrozenie bezpečnosti cestujúcich.
Taxikári tvrdia, že Ukrajinci ich vytláčajú z popredia, a domáci sa niekedy cítia ako vyhnanci. „Tiež by trebalo obnoviť zákon, aby v Žiline alebo v iných mestách na Slovensku sa nemohlo taxikárčit mimo koncesie, to znamená, ak je vydaná koncesia v Bratislavskom kraji, tak môžu jazdiť len v tomto kraji. Do taxislužby sa dostane aj bezdomovec. Jazdí v Žiline aj Pán čo je hluchý a nemý na Bolte čo je neprípustné,“ povedal pre KRIMI správy majiteľ taxislužby MJ Taxi Michal Jasenák.
Reakcie a ďalšie kroky
Zväzy taxikárov plánujú iniciovať celoslovenskú petíciu na podporu svojich požiadaviek. Zároveň sa chcú obrátiť na príslušné štátne orgány a iniciovať zmenu legislatívy.
Záver
Otázka regulácie taxislužby je komplexná a dotýka sa viacerých oblastí. Zmeny, ktoré navrhujú taxikári, by mohli mať významný vplyv na kvalitu služieb a bezpečnosť cestujúcich. „Je preto potrebné, aby sa touto témou zaoberali nielen zástupcovia odvetvia, ale aj štátne orgány a široká verejnosť,“ dodáva Jasenák.
Žilinskí taxikári sa už nechcú pozerať na to, že po Žiline a okolí jazdia čoraz viac Ukrajinci na Bolte, ako domáci a preto sú rozhodnutí pre radikálny krok. „Ak nám nebude vyhovené, budeme blokovať všetky mestá na Slovensku a keď to nepomôže, tak pôjdeme aj na úrad vlády,“ uzavrel taxikár Jasenák.
Touto témou sa naša redakcia bude intenzívne venovať.
Máte tip na článok?
redakcia@krimi-spravy.sk
NAPÍŠTE NÁM:
Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné: