23. januára 2025

Očitý svedok tragickej nehody autobusu prehovoril

Screenshot 2024-06-28 16.44.47

Fotografia tesne po nehode. Vidieť polovicu autobusu v kroví. Ďalšiu polovicu ťahal vlak so sebou. Vodič autobusu leží v strede koľají. FOTO: čitateľ Michal

Exkluzívne svedectvo očitého svedka tragédie v Nových Zámkoch vrhá nové svetlo na príčiny nehody a poukazuje na vážne systémové zlyhania. Vo štvrtok 27. júna 2024, došlo na železničnom priecestí v Nových Zámkoch k tragickej zrážke vlaku s autobusom, ktorá si vyžiadala 7 obetí a 5 zranených.


Svedectvo, ktoré sa nám podarilo získať, prináša zdrvujúce detaily o tejto udalosti a odhaľuje zlyhanie, ktoré viedlo k tejto tragédii. Podľa svedka, ktorý bol v aute so svojím otcom priamo za autobusom, boli závory na priecestí dole. Autobus čakal na prejazd vlaku, tak ako všetci ostatní, a po zdvihnutí závor sa vydal ďalej.

„Závory boli dole. Pred nami biela dodávka, pred ňou autobus a tuším pred ním jedno auto. Čakáme. Všetci. O malú chvíľku sa zprava prirútil vlak, prefrčal okolo nás. Keď vlak zmizol, prešlo pár minút a tak ako sme zvyknutí, tak ako to má fungovať, po prechode vlaku sa dvihli závory. Vzduch čistý, nič nehrozí, môžeme ísť,“ tvrdí Michal, ktorý s otcom sedeli v aute za autobusom.

Závory sa podľa jeho slov naplno otvorili a ako prvé prešlo osobné auto, za ním sa samozrejme pohol autobus. Následne avšak zaznela trúba. „Výrazná, vlakový klaksón. Môj mozog to absolútne nebral, nechápal. Vlak? Veď už prešiel, veď závory sú hore! To predsa nemôže byť vlak! Následný výjav sa mi celkom značne vryl do pamäte a nejako nejde von. Autobus, ktorý sa pomaly presúval cez koľajnice zľava zasiahla obrovská sila rútiaceho vlaku. Obrovská rana a výbuch. Viac ako polovicu autobusu si vlak odtrhol od jeho zadnej časti a dobrých 300 metrov v plameňoch tlačil pred sebou. Zadnú časť odhodilo do priekopy,“ dodáva Michal, ktorý s otcom utekali pomáhať ľuďom.

[visual-link-preview encoded=“eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0Ijo5NjgwLCJwb3N0X2xhYmVsIjoixIxsw6Fub2sgOTY4MCAtIFRyYWdpY2vDoSBuZWhvZGEuIE5hIHByaWVjZXN0w60gdmxhayB2cmF6aWwgZG8gYXV0b2J1c3UiLCJ1cmwiOiIiLCJpbWFnZV9pZCI6OTY4NSwiaW1hZ2VfdXJsIjoiaHR0cHM6Ly93d3cua3JpbWktc3ByYXZ5LnNrL3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA2L0ZCX0lNR18xNzE5NTA0OTE3Njk2LmpwZyIsInRpdGxlIjoiVHJhZ2lja8OhIG5laG9kYS4gTmEgcHJpZWNlc3TDrSB2bGFrIHZyYXppbCBkbyBhdXRvYnVzdSIsInN1bW1hcnkiOiIiLCJ0ZW1wbGF0ZSI6InVzZV9kZWZhdWx0X2Zyb21fc2V0dGluZ3MifQ==“]

„Náraz do autobusu musel byť tesne za šoférom, ktorého ten náraz vytrhol z autobusu a vyhodil medzi koľaje. Reagoval na môjho otca, ktorý mu oplachoval rany, tvár celú od nafty. Bolestivo stonal, no hlavne nechápal. Nebola to jeho vina. Čakali sme na priecestí a čakali sme kedy sa dvihnú rampy. A tie sa dvihli a on šiel. Tak ako by šiel hocikto iný. Prechádzal cez koľajnice, keď mu to povolili závory, pretože sa dvihli. Predpokladám, že túto trasu robí pravidelne a cez toto priecestie prechádzal mnoho krát. Tak ako vždy, aj teraz sa spoliehal na to, že keď sa otvoria závory, tak mu nehrozí nebezpečenstvo,“ uzatvára svoje svedectvo z nehody Michal.

Podľa dopravných odborníkov, ktorých sme oslovili, vodič autobusu nijako neprispel k tejto tragédii, riadil sa pokynmi signalizačného systému, ktorý zlyhal. Aj toto Michalove svedectvo potvrdzuje aj doterajšie zistenia z vyšetrovania. Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža zlyhal ľudský faktor, avšak bližšie detaily zatiaľ neboli zverejnené.

[visual-link-preview encoded=“eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0Ijo5NzAyLCJwb3N0X2xhYmVsIjoixIxsw6Fub2sgOTcwMiAtIFpvbXJlbG8gNyDEvnVkw60uIFZsYWsgbmVtYWwgbmEga2/EvmFqaSDEjW8gcm9iacWlISIsInVybCI6IiIsImltYWdlX2lkIjo5Njg1LCJpbWFnZV91cmwiOiJodHRwczovL3d3dy5rcmltaS1zcHJhdnkuc2svd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDYvRkJfSU1HXzE3MTk1MDQ5MTc2OTYuanBnIiwidGl0bGUiOiJab21yZWxvIDcgxL51ZMOtLiBWbGFrIG5lbWFsIG5hIGtvxL5hamkgxI1vIHJvYmnFpSEiLCJzdW1tYXJ5IjoiIiwidGVtcGxhdGUiOiJ1c2VfZGVmYXVsdF9mcm9tX3NldHRpbmdzIn0=“]

Je však zrejmé, že za zlyhaním signalizačného systému stojí ľudská chyba, či už zo strany obsluhy priecestia, alebo údržby signalizačného zariadenia. Tragédia v Nových Zámkoch opäť raz poukazuje na naliehavú potrebu zlepšiť bezpečnosť na železničných priecestiach na Slovensku.

VYJADRENIE ŽSR K TRAGICKEJ DOPRAVNEJ NEHODE:

Dňa 27. júna 2024 o 17:03 hod. došlo na 1. traťovej koľaji medzi Novými Zámkami a Dvormi nad Žitavou k zrážke medzinárodného EC vlaku na pravidelnej linke Praha – Budapešť s autobusom, ktorý prechádzal cez železničné priecestie. Vlak vošiel na vylúčenú koľaj, kde došlo k stretu s autobusom, čo malo za následok usmrtenie siedmych osôb a niekoľko osôb bolo zranených. Predbežne je vylúčená technická porucha na dotknutom železničnom priecestí. Presná príčina tejto tragickej udalosti je predmetom vyšetrovania. Železnice Slovenskej republiky nebudú do ukončenia vyšetrovania podávať bližšie informácie ohľadom možných príčin tejto tragédie.

Je nutné prehodnotiť a posilniť bezpečnostné protokoly, investovať do modernejších signalizačných systémov a dôsledne kontrolovať ich údržbu. Zároveň je dôležité, aby boli za zlyhanie, ktoré viedlo k tejto tragédii, braní na zodpovednosť tí, ktorí zaň nesú priamu zodpovednosť.

Pridajte sa k nám na Facebook! Pridajte sa k nám na Facebook!

Verejnosť má v tomto prípade právo vedieť, aké boli presné príčiny nehody a aké kroky boli podniknuté na zabránenie podobným tragédiám v budúcnosti. Táto tragédia nesmie byť márna. Musíme z nej vyvodiť poučenia a urobiť všetko pre to, aby sa podobné nehody už nikdy neopakovali. Pamiatka obetí si vyžaduje, aby sme konali a zaistili, že naše železnice budú pre všetkých cestujúcich bezpečné.

Pridajte sa k nám na Facebook! Pridajte sa k nám na Facebook!

KVÍZ: Viete, koľko eur zaplatíte za takúto pokutu? Overte si svoje s nami svoje znalosti

1 / 10

Ak vyhodíte z auta počas jazdy napríklad šupku od banánu, tak môžete dostať pokutu vo výške:

2 / 10

Ak neumožníte sanitke bezpečný a plynulý prejazd, môžete dostať pokutu vo výške:

3 / 10

Ak pôjdete po diaľnici rýchlosťou menšou ako 80 km/hod, môžete dostať pokutu vo výške:

4 / 10

Ak použijete hmlovky v čase, keď nie je hmla, nesneží alebo neprší, tak môžete dostať pokutu vo výške:

5 / 10

Ak zastavíte v podjazde, alebo vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred ním a 15 m za ním, tak vám hrozí pokuta vo výške:

6 / 10

Za vojdenie na križovatku, ak situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bolo nutné zastaviť vozidlo na križovatke, vám hrozí pokuta vo výške:

7 / 10

Za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti mimo obce o 31 až 35 km/h vám hrozí pokuta vo výške:

8 / 10

Za bezdôvodnú jazdu na diaľnici s dvoma alebo viacerými jazdnými pruhmi v inom ako pravom pruhu vám hrozí pokuta vo výške:

9 / 10

Za nedanie prednosti chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, vám hrozí pokuta vo výške:

10 / 10

Za nerešpektovanie dopravnej značky „Zákaz predchádzania“ vám hrozí pokuta vo výške:

Vaše skóre je

Priemerné skóre je 41%

0%

Máte tip na článok?
NAPÍŠTE NÁM:

redakcia@krimi-spravy.sk

Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné: