Cesta pri Zelenom dvore je osudová najmä pre chodcov

27.12. 2023 – 18:35

Treba dodať, že obete sú väčšinou obyvatelia bývalej záhradkárskej lokality, z ktorej sa časom stala osada. Jej obyvatelia si pravidlá vysvetľujú po svojom. Často sa snažia prebiehať cez frekventovanú štvorprúdovku, kde je navyše povolených 130 km/h. Následky bývajú fatálne a pre vodičov zväčša ide o doživotnú traumu. Problém trvá už niekoľko rokov a za ten čas tam po zrážke s autami vyhasli životy viacerých chodcov.

Ako vidí problém polícia? „Uvedená cesta bola pretriedená rozhodnutím o usporiadaní cestnej siete z cesty PR3 na cestu prvej triedy I/20 s obmedzeným pripojením a obmedzeným prístupom s funkciou privádzača, ktorú môžu používať len vodiči motorových vozidiel. Správca komunikácie (NDS, a. s.) bol Krajským dopravným inšpektorátom KR PZ v Košiciach v januári 2022 prvýkrát vyzvaný na osadenie stredových zábran v takom výškovom rozsahu, ktoré budú maximálne zabraňovať ich prekonaniu nedisciplinovanými chodcami. Dňa 14. 3. 2022 bola táto požiadavka po ďalšej smrteľnej dopravnej nehode opakovane zaslaná NDS, a 25. 8. 2023 zaslaná aj ďalšia opakovaná výzva,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré Štandardu poskytla košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová.

[visual-link-preview encoded=“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″]

„Na pracovnej porade zvolanej správcom komunikácie (v gescii generálneho riaditeľa NDS, a. s.) vo februári 2022 kvôli riešeniu dopravno-bezpečnostnej situácie na úseku cesty prvej triedy I/20 obmedzeným prístupom a s obmedzeným pripojením v kilometroch 3 až 4 obojsmerne bolo jednou z úloh zriadenie pracovnej skupiny k uvedenej problematike. Uskutočnilo sa niekoľko stretnutí tejto skupiny. Do dnešného dňa však správca komunikácie nevykonal žiadne opatrenia,“ píše sa ďalej v stanovisku polície.

Diaľničný privádzač pri Zelenom dvore môže byť pascou pre vodičov. Nedisciplinovaní chodci tadiaľ zvyknú prebiehať na druhú stranu. Foto: Boris Macko

Treba dodať, že dopravné značenie na predmetnej ceste určuje príslušný cestný správny orgán, ktorým je okresný úrad, nie polícia. Krajský dopravný inšpektorát (KDI) však nesúhlasí s úvahami správcu komunikácie, že by na spomínanej ceste po zmene kategórie z R4 na cestu I/20 s obmedzeným prístupom a s obmedzeným pripojením, mala byť automaticky znížená rýchlosť zo 130 km/h na 90 km/h. Polícia argumentuje tým, že sa technické parametre cesty nijako nezmenili.

[visual-link-preview encoded=“eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjozNTcxLCJwb3N0X2xhYmVsIjoixIxsw6Fub2sgMzU3MSAtIFBvc3RyZWxlbsOhIGthZGV0a2EgTWnFoWthIGEgamVqIGNlc3RhIGsgem90YXZlbml1IiwidXJsIjoiIiwiaW1hZ2VfaWQiOjM1NzIsImltYWdlX3VybCI6Imh0dHBzOi8vd3d3LmtyaW1pLXNwcmF2eS5zay93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyMy8xMS8yMDIzMDYyNV8xMTI0MjctMS00NjF4MTAyNC0xLWUxNzAwNjcxODMxNjI2LmpwZyIsInRpdGxlIjoiUG9zdHJlbGVuw6Ega2FkZXRrYSBNacWha2EgYSBqZWogY2VzdGEgayB6b3RhdmVuaXUiLCJzdW1tYXJ5IjoiIiwidGVtcGxhdGUiOiJ1c2VfZGVmYXVsdF9mcm9tX3NldHRpbmdzIn0=“]

„Na vami uvedenom úseku eviduje polícia od 1. januára 2023 doposiaľ 5 dopravných nehôd. Z nich jedna bola, žiaľ, smrteľná. V roku 2022 došlo k 8 dopravným nehodám, z nich boli 2 smrteľné,“ uvádza ďalej polícia. V uplynulom týždni pribudla ďalšia spomínaná smrteľná nehoda, keď auto zrazilo chodca a ten zraneniam podľahol.

„Policajný zbor, samozrejme, je aj bude nápomocný pri akomkoľvek riešení, ktoré bude viesť k záchrane čo i len jedného ľudského života, môže však konať len v intenciách svojej pôsobnosti a zákona. Aj napriek tomu, že úsek cesty od Prešovskej cesty až po Zelený dvor nebol za posledné štyri roky vyhodnotený ako rizikový, polícia v tomto úseku pôsobí preventívne, najmä v súvislosti s kontrolou dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti. Rovnako tak boli zo strany Policajného zboru prijaté opatrenia spočívajúce vo zvýšenom monitorovaní daného dopravného priestoru hliadkami Policajného zboru. V minulosti bolo navrhnuté i osadenie stredových betónových zvodidiel, ktoré zamedzia oslňovaniu protiidúcich vodičov a zároveň zabránia prechádzaniu chodcov cez predmetnú cestu,“ uvádza ďalej polícia s tým, že kontaktovala aj mestskú časť Dargovských hrdinov, aby sa v rámci svojich možností, resp. v spolupráci s mestom Košice pokúsili vyriešiť nelegálne obývanie záhradných chatiek, ničenie plotov a následné prebieanie cez cestu.

[visual-link-preview encoded=“eyJ0eXBlIjoiaW50ZXJuYWwiLCJwb3N0IjoyOTI5LCJwb3N0X2xhYmVsIjoixIxsw6Fub2sgMjkyOSAtIFJla2xhbWEgbmEgS1JJTUkgc3Byw6F2eSBaQURBUk1PIiwidXJsIjoiIiwiaW1hZ2VfaWQiOjI5MzIsImltYWdlX3VybCI6Imh0dHBzOi8vd3d3LmtyaW1pLXNwcmF2eS5zay93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyMy8xMC9yZWtsYW1hX2ZiXzEuanBnIiwidGl0bGUiOiJSZWtsYW1hIG5hIEtSSU1JIHNwcsOhdnkgWkFEQVJNTyIsInN1bW1hcnkiOiIiLCJ0ZW1wbGF0ZSI6InVzZV9kZWZhdWx0X2Zyb21fc2V0dGluZ3MifQ==“]

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že určité opatrenia už vykonala. „Príslušný privádzač je vybavený oplotením, ktoré má zabrániť zveri prebiehať cez cestu a ohrozovať vodičov. Faktom ostáva, že si cez komunikáciu skracujú cestu chodci, pravidelne preto poškodzujú oplotenie a ohrozujú tak v prvom rade seba, ale aj ostatných účastníkov premávky. Chceli by sme opäť apelovať na chodcov, aby pre drobnú časovú úsporu neriskovali kolíziu s vozidlom,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré pre Štandard poskytol Tomáš Ferenčák z odboru marketingu a komunikácie NDS.

Dodal, že situáciou na danom úseku sa naďalej intenzívne zaoberajú. „Pravidelne opravujeme oplotenie, pričom ročné náklady spojené s opravami oplotenia predstavujú asi 15-tisíc eur. Osadili sme výstražné značenia a reflexné prvky, zhustili osadenie zvodidlových nadstavcov, zvýšili intenzitu monitoringu úseku Diaľničnou patrolou. Zároveň zabezpečíme odborné posúdenie lokality s ďalšími odporúčaniami,“ vysvetlil Ferenčák.

[visual-link-preview encoded=“eyJ0eXBlIjoiZXh0ZXJuYWwiLCJwb3N0IjowLCJwb3N0X2xhYmVsIjoiIiwidXJsIjoiIiwiaW1hZ2VfaWQiOjAsImltYWdlX3VybCI6IiIsInRpdGxlIjoiTcOhdGUgcHJlIG7DoXMgdGlwPyBQb8WhbGl0ZSBuw6FtIGhvIG5hOiByZWRha2NpYUBrcmltaS1zcHJhdnkuc2siLCJzdW1tYXJ5IjoiIiwidGVtcGxhdGUiOiJ1c2VfZGVmYXVsdF9mcm9tX3NldHRpbmdzIn0=“] [visual-link-preview encoded=“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“]

Máte tip na článok?
NAPÍŠTE NÁM:

redakcia@krimi-spravy.sk

Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné:

Zdieľaj článok